fredag den 22. april 2011

NAAN

Naan med mandler/ Naan with almonds
For english look beneath each text.




Vi havde en kære veninde på besøg igår. Hun nyder pakistansk mad så jeg lavede Butter chicken sammen med de her lækker naan brød. Som tilbehør fik vi kartoffel-kikærte yoghurt "salat" som min datter havde lavet. Lækkert lækkert aftensmad. Jeg tænkte jeg ville dele min naan opskrift med jer. Naan er en slags flad brød, oftest gæret med en hævemiddel. Autentisk bages de i en tandoor ovn/ ler ovn. 

English:  Yesterday we had a dear friend visiting us. She enjoys pakistani food so I made Butter chicken with theese delicious naan. For side dish there was potato-chikpeas yoghurt "salad", which my daughter made. The whole dinner was mouthwatering delicous. I wanted to share  my naan recepie with you. Naan is a kind of flat bread often leavened with yeast, baked in a tandoor/clay oven. 

Opskrift/recepie:
12-14 stks. / makes 12-14 naans

1 kg. mel /  1 kg. all purposeflour
½ tsk. salt /  ½ tsp. salt
5 dl. sødmælk / 5 dL. whole milk.
1½ dl. yoghurt / 1½ dL. yoghurt
1 æg, let pisket/ one egg lightly whipped.
80 gr smeltet smør / 80 gr. melted butter.
25 mg. gær/ 25 mg. yeast

pensling/glaze:
4 spsk. smeltede smør/ 4 tablespoons of melted butter.
6-7 spsk yoghurt/ 6-7 tablespoons of yoghurt yoghurt
50 gr. smuttede mandler splitttede/ 50 gr. blanched almonds spilts


Du skal gør sådan/ how to make them:
Lun mælk til det er håndvarmt, opløs gæren i det lune mælk. Læg det til side. Sigt mel og salt i en stor skål.

English: heat the milk slightly and dissolve the yeast with the milk. Set aside. Sift the flour and salt in a big bowl.


Tilsæt mælke blandingen, æg, yoghurt og det meste af det smeltede smør i melet ( ca. 1. spsk af det smeltede smør lægges til side) Saml dejen løst.

English: Add the milk mixture into the flour with the egg, yoghurt and the most of melted butter. Keep one tablespoon of melted butter aside. Make a soft dough.

Det bliver en let klisteret dej, ælt resten af det smeltede smør i dejen.
Tag dejen ud på en let melede overfalde og ælt dejen til den er glat. Hæv den tildækket i en skål i ca.1 time et lun sted. Tag dejen op igen og slå luften ud ved at ælt den let. Del dejen i 12-14 boller. Jeg laver 12 da, jeg kan lide min naan lidt tykke.

English: The dough will be a bit sticky. Knead rest of the melted butter into the dough. Transfer the dough on to lightly floured  surface and knead the dough until its smooth. Cover it and leave it for one hour to rise. Afterwards knead the dough gently agian and make 12-14 round buns. I like thick naans, so I made 12.

Forvarm ovn 250 gr. Rul bollerne ud til falde pandekager. Læg dem  på bageplade med bagepapir. Ca 4 stk. pr bageplade. Pensle med sammenpisket yoghurt og smør. Drys med mandel splitter. Efterhæv 15 min. til dækket. Bages 8-10 min øverst rille. Hold et vågent øje med dem, det går meget hurtigt.

English: preheat oven at 250 degrees C. Line a baking sheet with parchment papper. Whip the melted butter and yoghurt together with a fork. Roll out the buns into the shape of flat circles, place them on the baking sheet and brush them with the yoghurt mixture. Garnish with almonds spilts and leave the naans to rest 15 min. covered. Place the baking sheet in the oven at the upper rack and bake them for 8-10 min. Watch them as they can turn brown very quickly.


Serveres varm evt. med Butter chicken. (opskrift under etiketter) eller med andre curry retter. Velbekom.

Serve them hot with Butter chicken or with other curries.
Enjoy.
Happy hollidays.

6 kommentarer:

  1. Hej Misbah
    Det ser vel nok lækkert ud... Må helt sikkert prøves en dag. ;)
    Ha' en dejlig dag. Kh Susanne

    SvarSlet
  2. søøde auntey glæder mig til at du bager dem når jeg kommer og besøger mit favorit hygge place..!!
    ps savner at følge med i flere skønne opskrifter :)

    SvarSlet
  3. @Sus, tak :),fortæl endeligt,hvordan de blev :)

    @Jenniffer : thankyou and welcome here:)

    @Sumbal: det er meneingen at du selv skal lave dem;) Altid velkommen på din favorit hygge sted.

    SvarSlet
  4. Kære Misbah,

    Er det her de almindelige originale naan brød? kan man evt krydre med andet end mandler?? Hvor lang tid kan de holde og kan man komme dem i fryseren?

    Mvh
    Mariam

    SvarSlet
  5. Hej Mariam.
    ja du kan krydre det med hvad du har lyst til. Jeg krydder med friske krydder urter eller seasam frø.
    Originale naan er lidt tynder end dem her, samme opskrift.
    Kh misbah

    SvarSlet